søndag, oktober 13, 2024
Custom Text
HjemAktueltBlir 2024 airbagens år?

Blir 2024 airbagens år?

Kjører du motorsykkel bør du kjøre med airbag. Det er oppfordringen fra Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foreningen, som organiserer de store motorsykkelimportørene i Norge, går nå aktivt ut for å oppfordre alle motorsyklister til å bruke airbag om du kjører motorsykkel.

– Airbag er viktig for alle som kjører motorsykkel. Det er vårt viktigste budskap i år, sier Per-Anton Vinje som er styreleder i MCF.

Airbag er viktig
– I 2024 ønsker vi i vårt holdningsskapende arbeid å fokusere på at det er kommet nytt kjøreutstyr som med stor sannsynlighet vil forebygge eller redusere skadeomfang i mange situasjoner det kan gå galt i, sier Per-Anton Vinje. Innen Moto GP, som er verdens mest prestisjefylte VM-klasse i motorsykkelsporten roadracing, er airbag på føreren blitt obligatorisk. Det har ført til en drastisk nedgang i antall alvorlige personskader.

Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet
Airbag for bruk på motorsykkel er også adressert som viktig i «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025». Planen for trafikksikkerhet på vei 2022-2025 er utarbeidet av Statens vegvesen, politiet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, fylkeskommunene og åtte storbykommuner. I tillegg har en rekke øvrige statlige aktører og interesseorganisasjoner gitt innspill til planen. Herunder Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Vegdirektør støtter opp om bruken av airbag for MC
– Det er positivt at MCF retter oppmerksomheten mot å bruke kjøreutstyr av god kvalitet, og airbag som en del av kjøreutstyret. Det er et av flere veldig viktige tiltak for å bidra til å få ned antall skader og dødsfall ved ulykker på motorsykkel, sier Ingrid Dahl Hovland som er Vegdirektør i Statens vegvesen. Statens vegvesen koordinerer sikkerhetsarbeidet sammen med Nasjonalt forum for MC-sikkerhet som ble etablert i 2021 og er også MCF medlem.
Forumet samler og involverer sentrale og kompetente fagmiljøer, og skal ha et nært samarbeid med tilsvarende fora på fylkesnivå. Dette er også forankret i «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025.»

Statens vegvesen koordinerer sikkerhetsarbeidet sammen med Nasjonalt forum for MC-sikkerhet som ble etablert i 2021. Her er også MCF medlem. Forumet samler og involverer sentrale og kompetente fagmiljøer, og skal ha et nært samarbeid med tilsvarende fora på fylkesnivå. Dette er også forankret i «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025.»

Refleksvester, holdningsskapende filmer og airbag 
– MCF har i mange år arbeidet for bedre sikkerhet for mc-førere. Gjennom årene har vi kjøpt 5.000 refleksvester som ble delt ut på den tiden vest ikke var så vanlig, forteller Per-Anton Vinje som selv er aktiv motorsyklist. MCF har videre laget flere filmer om sikkerhet og har sponset bøker om kjøreteknikk og gode opplevelser. Blant annet med Pål Anders Ullevålseter.

Børre Skiaker, generalsekretær i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub sier:
– Å bruke airbag når du kjører MC er veldig viktig. Jeg vil også bli aktiv bruker når 2024 sesongen nå starter, sier Børre Skiaker som selv er aktiv motorsyklist.

Seminar for å dele kunnskap i bransjen
– Vi arrangerer også hvert år et seminar om MC-seminar og deltar i MC-dugnaden sammen med mange andre gode krefter hos myndighetene og organisasjoner/klubber, kjøreskoler, Førerutvikling.no og enkeltpersoner deltar, sier Arve Lønnum som er sekretær i Motorsykkelimportørenes Forening.

Mål at ulykker ikke skjer
– Hovedfokus er og vil bli at vi som MC-førere skal forholde oss slik i trafikken at ulykker ikke skal skje, enten de ville skyldes andres eller våre feil. Det hjelper lite å ha forkjørsrett hvis du blir truffet av en bil, forteller Lønnum.

– Ut fra mange års studier av dødsulykkene på mc og trendene i ulykkesårsakene ser vi at «se oss-ulykkene» er blitt færre og færre. Andelen er lavere i Norge enn i Europa, avslutter Arve Lønnum i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Vi ser det som et resultat av mange års satsing på synlighet på føreren, på sykkelen og i måten mc-føreren plasserer seg på veien eller på annen måte kjører defensivt.

Noen fakta om airbag for motorsykkel:

  • Airbag gjorde sitt inntog i biler tidlig på 80-tallet og det er vel ingen tvil om hva de har gjort for sikkerhet i biler siden da. De har vist seg så effektive at det blir vel knapt laget en eneste bil uten airbag i dag.
  • Mindre kjent er at det også finnes airbag systemer tilgjengelig for MC førere, i motsetning til i biler er de her plassert rundt føreren, enten innebygd i MC jakken eller mer vanlig som en vest man har utenpå MC jakken
  • Fotos i forbindelse med MCF sin lansering er av Helite Airbag, men her finnes det en rekke andre gode produkter i markedet som alle anbefales av MCF. 
  • Produktet for MC kjøring består av både MC jakker med innebygd airbag system og separate vester som man bruker utenpå en vanlig MC kjørejakke. Jakkene har i tillegg til airbag systemet også alle andre innebygde beskyttere som kreves av en god MC jakke, slik som slitesterkt stoff, albue og skuldre beskyttere etc.
  • Selve airbagene kommer ulike størrelser avhengig av merke, størrelse på vesten/jakken. Helite har f.eks. henholdsvis 17 og 28 liter. Det er viktig å sjekke volum når du kjøper deg airbag for å sikre deg maksimal beskyttelse.
  • Ved utløsning fylles airbagene med CO2 på under 0.1 sekund. De fyller da opp mellom skuldre og hjelmen for å stabilisere nakken og låse hodet. Hodet kan da kun flyttes forover hvor det er åpent for å sikre frie luftveier. Samtidig går airbagene ned på begge sider av bryst og rygg helt ned til halebenet og stiver av / pakker inn overkroppen for å oppnå høyest mulig beskyttelse av rygg og indre organer. Etter utløsning slipper airbagene sakte ut luften igjen for å avta trykket på kroppen.
  • Valgfritt utløser system, mekanisk eller elektronisk.
    • Ved mekanisk utløser er systemet basert på en snor (dødmannsknapp) som er festet permanent i MC-en hvor man «klikker» seg inn, på samme måte som man tar på seg sikkerhetsbelte i bilen. Lengden på snoren justerer man slik at man kan reise seg å stå i fothvilerne når man kjører, men da skal den være stram, slik at om man blir kastet av sykkelen så trekkes en splint ut og et fjærbelastede stempel punkterer CO2 patronen som fyller airbagene. 
    • Ved elektronisk system sitter det en datamaskin i vesten som beregner bevegelsene til MC og fører 1000 ganger i sekundet. Hvis den oppdager at det skjer en unormal bevegelse i forhold til det å kjøre MC vil den sende et signal til utløsersystemet som tenner en liten kruttladning som aktiverer punktering av CO2 patronen som fyller airbagene. Her kan man også ha en gaffelsensor som sitter fastmontert på MC, denne vil ytterliger redusere aktiverings tiden. 
    • Felles for Helite systemer (som er avbildet) er at om ulykken/velten ikke var for hard og fører / MC fortsatt er kjørbar så kan du bare sette inn en ny CO2 patron og vesten er klar igjen. Og du kan kjøre hjem/videre med samme beskyttelse. Her må du sjekke hva som er anbefalt for den typen airbag du kjøper.
Annonse
Custom Text
RELATED ARTICLES
- Annonse -
Custom Text
Custom Text

Most Popular

Recent Comments