torsdag, mai 16, 2024
Custom Text
HjemSyklerBMWBMW lanserer ny generasjon retro

BMW lanserer ny generasjon retro

Ti år etter at den første R nineT retro ble introdusert i 2013, har BMW endelig avduket to ferske R12-modeller, og det markerer begynnelsen på en ny æra for Heritage-serien.

R12-familien består av den tøffe R12 nineT roadster og den stilige R12 cruiser – som bare heter R12. Begge syklene kommer med en oppdatert Euro5+-godkjent utgave av den 1170cc luftkjølte boksermotoren som vi først ble kjent med i første generasjon R1200GS.

R12 nineT ser ganske lik ut som den originale R nineT, men under skallet er det en ny ramme, avansert elektronikk og førsteklasses chassis-komponenter, som gir begge de nye retro-maskinene den typiske BMW-stilen og ytelsen.

Selv om begge modellene deler den heftige 1170cc motoren, komplett med en ny luftboks under setet, reviderte sylinderdeksler og eksos, er det kun R12 cruiser som kan leveres i A2-versjon. Roadster nineT pumper ut 13,4 hestekrefter mer enn R12 sine 95hk, noe som plasserer den i samme liga som Triumphs Speed Twin 1200 og Kawasakis fire-sylindrede Z900RS.

Begge R12-variantene drar nytte av en splitter ny to-delt rørramme i stål, komplett med en boltet bakramme. Den gamle nineT-serien brukte en foran og bak hovedramme, og dette nye designet er lettere og gir et renere utseende. Begge modellene ruller på fullt justerbare 45mm opp ned gaffel og fire stemplers Brembo-monoblokk bremsekalipre.

Kjøreopplevelsen vil nok være svært forskjellig på disse to syklene. R12 har 90 mm fjæringsvei foran, mens den nye nineT får 120 mm. Akselavstanden er lengre på R12, og den ruller på 19-tommers forhjul og 16-tommers bakhjul. Roadster nineT har på sin side 17-tommers felger foran og bak, og vekten er hele sju kilo mindre – 220 kg kjøreklar.

Begge modellene leveres med toppmoderne teknologi, inkludert standard cornering ABS, flere kjøremodus og antispinnsystem. RnineT har ‘Rain’, ‘Road’ og ‘Dynamic’ som standard, mens R12 cruiser får ‘Rock’ og ‘Roll’ alternativer. Begge kan også utstyres med quickshifter, men i 2024 burde dette virkelig være standard på en premium BMW.

Hill start assist, LED svinglys og en 3,5-tommers diagonal TFT-skjerm er blant opsjoner for de som vil ha litt ekstra.

BMW R12-seriens høydepunkter:

  • Motor: 1170cc bokser-tvin
  • Effekt: 93,9 hestekrefter @ 6500 o/min (R12) / 107,3 hestekrefter @ 7000 o/min (R12 nineT)
  • Dreiemoment: 81,2 lbft @ 6000 o/min (R12) / 84,9 lbft @ 6500 o/min (R12 nineT)
  • Drivstoffkapasitet: 14 liter (R12) 16 liter (R12 nineT)

BMW fortsetter altså sin satsing på Heritage-segmentet, selv om den helt store suksessen nok har uteblitt. Senere kan vi kanskje også forvente enda flere modellvarianter fra BMW? Fra før hadde vi jo både Racer, Scrambler og Urban G/S.

🏍💨✨

Annonse
Custom Text
RELATED ARTICLES
- Annonse -
Custom Text
Custom Text

Most Popular

Recent Comments