Så skjedde det igjen: En Tesla på autopilot meide ned en motorsykkel bakfra, mens sjåføren lekte med mobilen sin.
Kvart på fire på ettermiddagen fredag 19 april kjørte 28 år gamle Jeffrey Nissen sin blå Yamaha R6 på vei hjem fra jobben i Seattle. Bak kjørte en 56 år gammel mann i sin 2022 Tesla S. Det vil si, han gadd ikke kjøre. Han satte på autopilot, og lekte seg med mobilen sin.
Jeff senket farten på grunn av trafikken. Teslaens autopilot så ikke motorsykkelen, akselererte i stedet for å bremse, og meide ned sykkelen bakfra. Jeff døde på stedet, med Teslaen over seg.
Bilføreren var ikke påvirket av alkohol eller andre stoffer, men påsto at han hadde blitt «forstyrret av mobiltelefonen» sin. Han ble arrestert og siktet for bildrap («vehicular homicide»), men slapp ut av varetekt to dager senere etter å ha betalt kausjon hundre tusen dollar. Strafferammen i Washington er livstid i fengsel og bøter på femti tusen dollar eller mer, men en som ikke har noen tidligere dommer kan regne med å slippe unna med 6,5 til 8,5 år.
Dette er langt fra første gang en Tesla på autopilot meier ned en motorsykkel. Det har blant annet vært spekulert på om Teslas overgang til kameraer i stedet for radar fra 2021 er årsaken, at motorsykkelens relativt lille silhuett får systemet til å tro at sykkelen er lenger unna. Eller at den ikke lenger kjenner igjen motorsykkelen som et kjøretøy i det hele tatt.
Totalt er det rundt tyve kjente dødsulykker der Teslas autopilot har vært brukt. Bare i Washington har det vært 35 slike ulykker de siste 18 månedene. Alle unntatt 3 involverte en Tesla.
Over 2 millioner Teslaer ble tilbakekalt i USA i fjor, etter at National Highway Traffic Safety Administration i to år hadde etterforsket en rekke ulykker som skjedde mens selvkjøringsfunksjonen var aktivert. Tesla ga ut en programvareoppdatering i desember for biler utstyrt med systemet, og la til flere kontroller og varsler som ville «oppmuntre føreren til å overholde sitt kontinuerlige kjøreansvar» mens de bruker Autosteer.
En uke etter ulykken annonserte NHTSA at de ville undersøke hvordan Tesla hadde gjennomført denne recallen. De sier at selskapet kanskje ikke har gjort nok for å holde sjåfører som bruker teknologien fokusert på veien.
AI-illustrasjon av Microsoft Designer
Kilder: The Seattle Times, The Washington Post, Herald Net