BMW har gitt sin dynamiske roadster med boksermotor en kraftig oppgradering – både teknisk og visuelt. Resultatet er en motorsykkel som leverer langt mer sportslig kjøreglede enn forgjengeren, samtidig som den bevarer BMWs kjente kvaliteter som komfort og turvennlighet.

– Med nye BMW R 1300 R har vi tatt vår bokserdrevne roadster til et helt nytt nivå. Vi har hatt et kompromissløst fokus på kjøredynamikk, og kombinasjonen av ny motor og nytt chassis gir en markant mer sportslig opplevelse, sier Christof Lischka, utviklingssjef i BMW Motorrad.
Fire varianter og sportslig design
Designmessig har R 1300 R fått en mer aggressiv og atletisk fremtoning. Den tilbys i fire ulike varianter:
• Standard i lys blå Snapper Rocks metallic
• Exclusive i Racing Blue metallic
• Performance i Lightwhite uni
• Option 719 Kilauea i Blackstorm metallic
Mer aktiv sittestilling og forbedret ergonomi
BMW har lagt vekt på en mer fremoverlent, aktiv kjørestilling, uten å ofre komforten. Fotpinnene er trukket litt bakover og styret er flatere – noe som gir bedre kontakt med forhjulet og økt kontroll i svinger. For de som skal på langtur med roadsteren sin finnes det også komfortstyre som tilvalg, i tillegg til et bredt utvalg av setehøyder og nytt bagasjesystem med hele 26 og 29 liter kapasitet.
R-serien er populær blant damer og andre med litt vertikale utfordringer. Å beholde den lave setehøyden har derfor vært et sentralt designkriterium, og du kan sitte under 79 cm fra asfalten.
Velkjent boksermotor
Under skallet finner vi selvsagt motoren vi kjenner fra GS, fortsatt med 1300 kubikkcentimeter, 145 hk og 149 Nm.
Tre kjøremoduser – Rain, Road og Eco – er standard. I Eco-modus prioriteres rekkevidde, mens du med tilvalget “Riding Modes Pro” får tilgang til de mer sportslige Dynamic og Dynamic Pro. Et annet høydepunkt er motorbremsreguleringen (MSR), som sørger for stabilitet under nedgiring og ved motorbrems.
Helt nytt chassis og fjæringssystem
Chassiset er bygget opp rundt en stiv stålkonstruksjon med nyutviklet bakramme i aluminium. Sammen med en mer kompakt motor og omfordeling av masse mot sentrum, gir dette mer presis styring og enklere håndtering.
Fjæringssystemet er også nytt: en opp-ned gaffel foran og EVO Paralever bak sørger for forbedret styrefølelse og komfort. Med tilvalget DSA (Dynamic Suspension Adjustment) får du elektronisk justering av både demping, fjærstivhet og lastkompensasjon – og R 1300 R blir da verdens første serieproduserte motorsykkel med justerbar fjærstivhet i en opp-ned gaffel.
Moderne teknologi og sikkerhet i toppklasse
Bremseanlegget består av doble skiver foran og enkel bak – med BMW Integral ABS Pro som standard. For de som vil ha det lille ekstra, finnes et sportsbremsesystem med forbedret ytelse og titan-fargede kalipere.
Frontlykten er nå en LED-enhet i åttekantet design, og med tilvalget Headlight Pro får du adaptive svinglys som lyser dit du styrer – en klar sikkerhetsfordel på mørke veier. Nytt er også Riding Assistant, med adaptiv cruisekontroll og kollisjonsvarsling, samt elektrisk opplåsing av navigasjonsholderen.
Klar for alt – fra svingete fjellveier til langtur med bagasje
Med nytt bagasjesystem, USB-C-lading, tankveske og et bredt spekter av annet tilbehør tilgjengelig, er R 1300 R klar for både helgeturer og langturer. Og for deg som ønsker komfort og teknologi på toppnivå – uten å ofre kjøreglede – er dette kanskje den mest allsidige roadsteren BMW har laget?
Priser
Den norske prisen starter på 240 tusen, men som vanlig kommer vi ikke utenom noen pakker og sånt. Jeg gikk litt bananas i konfiguratoren, og havnet rett under 365. Så pass på å være edru når du bestiller din R 1300 R! 🙂
Og til slutt, et stort hurra: BMW Motorrad Nordic har inkludert dekktrykkontroll i comfortpakken igjen!