MotoAirbag klar vinner i Bennetts BikeSocials uavhengige airbag‑test

Det kjente nettstedet Bennets BikeSocial har med sin vanlige grundighet gjennomgått alle airbagvester på markedet i UK, og kårer to klare vinnere: MotoAirbag V4 og H1.

MotoAirBag imponerer i testen

I artikkelen og videoen “Best motorcycle airbag 2025” undersøkte forbrukerredaktør John Milbank alle tilgjengelige airbag‑løsninger. De testet mekaniske vester fra Helite og MotoAirBag, og elektroniske systemer fra AlpineStars, Dainese, RST, Furygan, m.fl. Milbank la spesielt vekt på grad av beskyttelse, praktisk bruk og komfort

Kombinasjonen av best beskyttelse, rask respons og praktiske løsninger gjør at Bennets kårer MotoAirbag V4 og H1 til de beste airbagene. Den helt nye AlpineStars Tech-Air 5 Plasma var ikke lansert på testtidspunktet, men Bennets Bike Social oppdaterer kontinuerlig siden etterhvert som det kommer nye produkter.

MotoAirbag er et italiensk merke som har laget mekaniske airbag‑systemer siden 2000. Deres Fast Lock, som de kaller «et analogt akselerometer», fungerer som en analog bilbeltesnelle: en snor er festet til sykkelen. Du kan bevege deg frittog en inertialmekanisme låser snoren ved brå bevegelse og utløser patronene i løpet av millisekunder.  (Samme prinsipp som rullebelter i bil.) Dette krever ingen batterier, abonnementer eller oppdateringer og gjør systemet svært pålitelig.

MotoAirbag V4 og M1 har den klart største dekningen av alle de testede, og er også svært raske til å blåse seg opp.

Hva er Bennetts BikeSocial?

BikeSocial er en nettside og YouTube-kanal drevet av Bennetts, et britisk forsikringsselskap som har eksistert siden 1930‑tallet. BikeSocial publiserer alt fra motorsykkelnyheter til tester av motorsykler og utstyr, selvsagt med et spesielt fokus på alt som kan redusere forsikringsutbetalinger: kjøreutstyr og tyverisikring.

I stedet for å gjengi produsentenes markedsføring, investerer redaksjonen i objektive, vitenskapsbaserte tester. De plukker ofte produkter fra butikken, bruker dem i tusenvis av kilometer på veien og sender dem deretter til akkrediterte laboratorier for å dokumentere støtdemping, dekning, trigger‑hastighet osv. Tilgangen til Bennetts’ forsikringsstatistikk gjør dessuten at de kan sette funnene inn i en virkelighetsnær kontekst.

Testene deres er ikke sponsede; i airbag‑undersøkelsen presiserer de at ingen produsenter har hatt innflytelse på innholdet. Dette har gjort John Milbank og BikeSocial til den kanskje mest troverdige kilden for sikkerhetsutstyr i MC‑miljøet.

Du kan lese hele testen her, eller se videopresentasjonen under.

Se videopresentasjon av testen

Slik testet BikeSocial airbag‑vestene

  • Sertifiseringer: om produktene oppfyller EN 1621‑4 (airbag‑standard) og/eller den franske CRITT‑SRA‑standarden.  Han forklarer hvorfor nivå 2 (maks 2,5 kN overført støtkraft) gir betydelig bedre beskyttelse enn nivå 1 (4,5 kN).
  • Dekning og støtte for nakke/rygg: hvor stor luftputen er og om den stabiliserer nakke og bekken under utløsning.
  • Utløsermekanisme: mekanisk (tether) kontra elektronisk sensor, reaksjonstid og fare for falsk utløsning.
  • Kostnad over fem års eierskap: inkludert service, gasspatroner og eventuelle abonnementer.

Han legger til at laboratorietester gjør det mulig å sammenligne produkter, men at man ikke bør henge seg opp i absolutte tall – viktigere er reduksjonen i kraft sammenlignet med referansetesten.

To ulike sertifiseringsordninger

I testen diskuteres det to ulike sertifiseringsordninger: den franske CRITT og EN1621-4. Milbank vil ikke slå entydig fast hvilken av disse som er den «beste», men nøyer seg med å vise til at MotoAirbag V4 og H1 utklasser konkurrentene i CRITT-testene, samtidig som de også scorer høyt i EN1621-4. Les mer her.

Men, hvis du ser de første 5-6 minuttene i videoen over, får du en bedre forklaring på hva de ulike testmetodene innebærer. Dette er litt komplisert, men det er viktig å forstå forskjellene før du bestemmer deg for hvilket airbagsystem du skal kjøpe. For, som sammenstillingen under viser, er det stor forskjell på hvor mye av støyten de ulike vestene tar.

Sammenligning av testresultater for begge metoder

Dekning

Det hjelper ikke at vesten blåser seg raskt opp og beskytter godt hvis du blir truffet på et område der vesten ikke dekker. Også her er det store forskjeller, som videoen viser. Her hopper vi frem til ca 29 minutter, til kanskje det aller viktigste, i tilfelle du ikke hang med så langt:

MotoAirbag V4 – testvinner

I BikeSocials samleartikkel blir MotoAirbag V4 fremhevet som den mest beskyttende vesten.  Dette er en mekanisk utløst vest med to separate patroner / blærer og hele 25 liter total volum. Den kan brukes som vest over jakken din, eller den kan kobles sammen med meshjakke med skulder- og albuebeskyttere slik at den blir en fin kjørejakke for varme sommerdager.

Vesten koster kr 8.990,-, og med jakken kommer den på kr 9.990,-.

Testen viser hvordan den unike utløseren («analogt akselerometer») gjør at vesten reagerer svært raskt i et krasj . Luftputene dekker hele brystet og ryggen; en pop‑out‑del over nakken og bekkenet hindrer hyper‑ekstensjon (overstrekk av nakke/rygg). Vesten er sertifisert til EN 1621‑4 nivå 2 både på bryst og rygg samt CRITT SRA 5/5 stjerner med 4/5 poeng for utløsningstid og 5/5 for støtabsorpsjon. Hode/nakkestøtte vurderes som «ja».

To store airbager på 10 + 15 liter, med hver sin gasspatron, gjør at MotoAirbag H4 og M1 er både raske og med suveren beskyttelse. De oppblåste blærene er fargelagt røde på bildene her.

Andre viktige punkter fra testen:

  • Den robuste mesh‑konstruksjonen og avtagbare ermer med beskyttelse for skuldre og albuer, gjør at MotoAirbag V4 kan brukes alene uten på varme dager
  • Alle komponenter kan repareres etter en utløsning, noe som reduserer levetidskostnaden

Les hele testen på Bennets Bike Social!

MotoAirbag M1 – samme beskyttelse i en mer diskret pakke

MotoAirbag M1 bruker de samme to separate luftputene som V4, men er sydd i elastisk stoff uten avtagbar mesh‑jakke.  Milbank kaller den «the best motorcycle airbag» og bemerker at den gir enorm dekning: en 10 liters blære over bryst og sider, pluss 15 liter som dekker bak fra hodet til halebenet.

M1 koster kr 7.990,-.

I BikeSocials laboratorietest reduserte M1 de påførte kreftene til 1,4 kN over brystet og 0,7 kN over ryggen – bare 1,4 % og 0,7 % av referanseverdien, og dermed det beste resultatet i testen!  Vesten er sertifisert til EN 1621‑4 nivå 2 og CRITT SRA 5/5 stjerner.

Vesten fåes i størrelsene XS–XXL, og den kan utvides med glidelåser i sidene. Dermed kan den brukes over både sommer- og vinterjakken din. Det er en god lomme til mobiltelefon og annet på venstre bryst.

Dersom den løses ut, kan du enkelt skifte patronene selv.

MotoAirbag V4 eller M1 – hvilken skal du velge?

Begge modellene gir samme beskyttelse og har den samme avanserte Fast Lock‑utløseren. Forskjellen er primært i bruksscenarioer: V4 leveres med avtagbar mesh‑jakke og kan derfor erstatte en kjørejakke i varme klima. Vesten er i pustende grått eller svart stoff, med svarte ermer. Den har også noen HiViz- og refleksfelter.

M1 er en ren vest som brukes over annet kjøreutstyr. Den er laget i pustende stretch-stoff, men slipper kanskje ikke like mye luft gjennom som V4. Men mange foretrekker den diskrete stilen uten HiViz-markeringer.

Du kan ikke ha hverken regntøy, signalvest eller ryggsekk på deg over disse vestene, da det vil hindre oppblåsingen. MotoAirbbag leverer en egen regnjakke og en HiViz-vest med åpninger som er spesielt designet for disse. Eventuelt må du ha regntøyet ditt under vesten, som selvsagt kan brukes i regnvær.

vZero og City Airbag?

BikeSocials test fokuserte på vestene V4 og M1, som dekker hele overkroppen med to separate luftputer, men MotoAirbag tilbyr også enklere systemer som vZero og City Airbag.  Disse er primært rettet mot bykjøring og pendling der man ønsker en lettvekts rygg- og nakkebeskytter med samme mekaniske Fast Lock‑teknologi som de større vestene. vZero bæres som en ryggsekk og beskytter ryggen, nakken og halebenet, mens City Airbag kombinerer en liten ryggsekk med plass til for eksempel laptop med en integrert airbag.

Begge bruker den samme snorbaserte Fast Lock-utløseren som M1 og V4. De har ikke brystbeskyttelse, men har den samme store 15-liters beskyttelsen bak.

Utløsing, vask og vedlikehold

Dersom MotoAirbag løses ut, kan du enkelt skifte gasspatroner selv vha en liten nøkkel. Du får både nøkkel og patroner hos den norske importøren Adventure Thor AS. Et sett for V4 og H1 med to patroner og nøkkel koster ca 700,-, et sett med patron og nøkkel til City Airbag og vZero koster ca 400,-.

MotoAirBag-vestene har en snor på en snelle (bilde lenger opp), som festes til en D-ring med en karabinkrok. Det følger med D-ring-stropper til å feste rundt salen eller til rammen. Som tilleggsutstyr kan man få en smart hurtiglås, som de har tatt frem etter ønske fra politiet.

Vår erfaring er at hurtigutløseren krever en fast ring for å fungere godt, ikke de fleksible D-ringene som følger med vesten. Her må det litt McGyver til for å finne den perfekte løsningen på akkurat din sykkel. Den var også litt plundrete å montere. Jeg har i stedet kjøpt større karabinkrok som enkelt smettes på passasjerhåndtaket på min BMW R1250 GSA.

Dersom vesten har vært involvert i en kraftig ulykke, anbefales det at den sendes tilbake til fabrikken for kontroll.

Vestene kan vaskes, så lenge man følger anvisningene.

Etter fire år får man en epost fra fabrikanten med tilbud om kontroll. Vesten hentes hos kunden og sendes til fabrikken, der den plukkes helt fra hverandre, inspiseres nøye og komponenter skiftes ut om nødvendig. Denne tjenesten koster p.t. €120, som man nok bør legge inn i budsjettet.

Andre airbag‑systemer i testen

Den franske produsenten Helite , som nok er markedsleder i Norge, fikk mye oppmerksomhet – men ikke på den måten de hadde håpet. Selv deres mest populære modeller manglet sertifisering etter gjeldende airbag-standard. Bennets egne tester ender opp i denne konklusjonen: “Protection is not comparable to airbags certified to EN1621-4”. Dekningsflaten og trykket var lavere, og stabiliseringen av nakke og overkropp svakere enn på de beste.

På den positive siden kan også Helite-vestene reaktiveres av brukeren selv med ny CO₂-patron – en enkel og rimelig løsning som mange foretrekker.

BikeSocial testet også en rekke elektroniske systemer, blant annet Alpinestars Tech‑Air 3/3 V2, Dainese Smart Air, In&Motion og Helite.  Flere av disse tilbyr god dekning og rask utløsning; enkelte har fordelen av å kunne bæres under en ryggsekk.  Men Milbank påpeker at mange av dem kun oppfyller EN 1621‑4 nivå 1 på enten bryst eller rygg, eller mangler offisiell sertifisering til den europeiske standarden. 

De elektroniske systemene har sine fordeler, men også ulemper. De må selvsagt lades. In&Motion krever at du leier eller kjøper elektronikkenheten separat, og betaler ekstra dersom du trenger flere kjøremodus. Du må også forholde deg til apper på flere modeller.

Å kunne bytte patroner og reaktivere vesten selv etter en utløsing er et viktig moment for mange. Sjekk hva du kan gjøre selv, og hva det vil koste deg.

Elektroniske systemer

Det er to metoder for å løse ut en airbagvest: Mekanisk, med en snor som sitter fast i sykkelen, eller elektronisk. Mekanisk har den store fordelen av at det er enkelt, rimelig og «idiotsikkert». Flyr du av sykkelen, strammes snora og airbagen løses ut. Samtidig kreves det såpass kraft, at det i praksis er umulig å løse den ut ved at du glemmer deg når du går av sykkelen. Du må selvsagt huske å hekte den fast, men det blir fort like naturlig som å ta på sikkerhetsbeltet i bilen.

Ulempen med snor er at det tar litt tid fra du forlater setet til vesten utløser. MotoAirbag har løst det med sin enkle og geniale Fast Lock. Det er en mekanisk snurre som fungerer akkurat som bilbeltet: du kan reise deg opp og bevege deg rundt på sykkelen, men ved en kollisjon låser den umiddelbart. Resultatet er at airbagen utløses umiddelbart, og like raskt som de beste elektroniske systemene.

Det er minst fem forskjellige elektroniske airbagsystemer på det norske markedet: In&Motion, AlpineStars TechAir, Dainese D-Air og Helite. De deler alle én stor ulempe: batteri. Du må altså huske å lade den opp. I de fleste tilfeller må du også huske å slå den av og på, noen gjør det smart ved at man lukker eller åpner glidelåsen.

Elektronikk har den store utfordringen at den må gjette hva som foregår ut fra hvordan du beveger deg. Er dette helt normalt, eller er det i ferd med å smelle? Ulike typer kjøring gir veldig ulikt bevegelsemønster, og krever derfor ulike moduser. Det kan kanskje oppleves litt irriterende for de som for eksempel veksler mellom asfalt og offroad. På mange modeller må man nemlig frem med telefonen, koble seg opp med Blåtann og bytte modus i en app. På andre holder å trykke på en knapp. Men uansett hvor god elektronikken er til å spå om hva som er i ferd med å skje, så er den ikke ufeilbarlig.

Hvis en airbag feiler, så kan det få konsekvenser. Verst selvsagt hvis den ikke løser ut når man trenger det som mest, men også ganske irriterende om den går av når den ikke skal. Spesielt hvis man har kjøpt en av de som må leveres inn for reaktivering. Det er ikke mange ukene siden det sa pang på Bastøy-fergen når en dame røsket til seg vesten for å gå fra kafeteriaen.

For racing er det ikke noe spørsmål: her er det ikke tillatt med snor.

In&motion

In&motion ble etablert i 2014 og selger ikke ferdige vester, men en elektronisk modul (“In&box”) som integreres i airbagvester fra flere produsenter. Teknologien er helt kabelfri og baserer seg på algoritmer som analyserer førerens bevegelser kontinuerlig. In&motion forklarer at alle sensorene sitter i den avtakbare In&box‑en; den analyserer kjørestillingen 1000 ganger per sekund og kan dermed forutse og detektere et fall. Når et uhell oppdages, sendes et signal til patronen som blåser opp vesten – oppblåsning skjer innen 60 ms.

In&motion leverer ikke egne plagg; i stedet bygger de partnerskap. Ixon, Furygan, RST, Held, Klim og Tucano Urbano er blant merkene som tilbyr jakker og dresser med In&motion‑modulen. Modulen kjøpes eller leies separat hos In&motion, men kan brukes på tvers av merkene.

Elektronikkmodulen har et oppladbart batteri som varer rundt 30 timer, og systemet kan oppdateres via anonymisert kjøredata, slik at algoritmene forbedres over tid. For å tilpasses ulike disipliner har In&motion flere modusalternativer (Street, Track, Adventure, Motorcross, Adventure Race), som brukeren kan velge i mobilappen.

Prisen for elektronikkmodulen er €400 for å kjøpe den, eller €120 per år hvis du vil leie. Det inkluderer 1 kjøremodus, og det koster €25 per år per ekstra kjøremodus.

Helite

Helite, som lenge har solgt mekaniske airbagvester, lanserte nylig sitt eget elektroniske airbag‑system. I motsetning til In&motion kombinerer Helite to sensorer: en bevegelsessensor i vesten (CDU) og en valgfri gaffelsensor (SDU) som monteres på sykkelens forgaffel. Sensorene analyserer situasjonen i sanntid; når de detekterer et uhell, blåses vesten automatisk opp. Helite opplyser at systemet gir 360° dekning, også ved lav fart og fra 0 km/t . Gaffelsensoren anbefales spesielt for landevei, siden den halverer deteksjonstiden – Helite måler 31 ms når gaffelsensoren brukes, mot 62 ms med vesten alene. Systemet er trådløst, har batteritid på flere dager og kan gjenbrukes ved å bytte gasspatron. CDU baserer seg bl.a. på GPS, så vester med dette systemet virker ikke i tuneller uten gaffelsensoren.

Helites elektroniske løsning finnes i modeller som e‑Turtle og H‑Moov. Den er et alternativ for dem som ønsker en batteridrevet og sensorbasert airbag fremfor mekanisk utløsning. Til forskjell fra In&motion selger Helite komplette vester/sekker; modulen kan ikke flyttes mellom merker.

AlpineStars TechAir

Alpinestars utvikler sine egne Tech‑Air‑systemer, elektroniske airbagløsninger som er integrert i separate vester. De har et ganske stort utvalg som dekker alt fra pendling til offroad og banekjøring.

Tech-Air 5 Plasma ble nylig lansert, en videreutvikling av Tech-Air 5 for gate. Dessverre kom den for sent til å bli med på Bennets video, men den får mye oppmerksomhet på YouTube om dagen. (Vær klar over at slike omtaler hos kjente influencere for det meste er betalte oppdrag, hvor det som regel er kontraktsfestet at de skal være positive og ikke fremheve negative sider!)

I en oppfølgingsartikkel testet Bennetts også den nye Alpinestars Tech-Air 5 Plasma. Dette er en vest som bæres under kjørejakken, som derfor må være ganske romslig.

Vesten beskytter effektivt og har avansert elektronikk, men utløser ikke alltid raskere enn de enkleste mekaniske systemene. Bennetts konkluderer med at elektronisk utløsning er praktisk og komfortabelt, men at beskyttelsesnivået ikke nødvendigvis blir høyere av den grunn. En stor fordel er at den også beskytter skulder og kraveben, men den beskytter dessverre ikke brystet. Du kan lese Bennets omtale her.

Den sentrale enheten – kalt Airbag Control Unit – sitter i ryggbeskytteren, der den rommer både sensorer og algoritmer. Brukermanualen beskriver at sensorpakken består av én triaxial akselerometer og én triaxial gyroskop som overvåker førerens kropp for slag eller plutselige bevegelser . Når systemet registrerer en stor eller plutselig energipåvirkning, utløses gasspatronen og vesten blåses opp for å beskytte bryst, rygg og skuldre .

Tech‑Air er helt kabelfritt og krever ingen montering på sykkelen; vesten fungerer selvstendig og kan brukes under en egnet jakke. Den innebygde elektronikken tilbyr tre ulike kjøremoduser (Street, Race og Off‑road) som brukeren kan velge via en knapp eller app . Systemet skal etter spesifikasjon beskytte ved en rekke typer uhell – fra kollisjoner med andre kjøretøy til høyside/lowside krasj – og er designet for å blåse opp innen ca. 200 ms etter at en kollisjon begynner.

Dainese D-Air

Dainese lager skinndresser, tekstiljakker og en vest med sitt eget elektroniske D-Air airbagsystem integrert. Vesten kan brukes både over og under andre kjøreklær. Smart Jacket er en lett ventilert jakke med albue- og skulderbeskyttere, som altså kan brukes alene. De sier imidlertid ikke noe om den kan brukes under andre plagg, eventuelt hvor mye ekstra plass den krever. Stelvio Dry

Over, i eller under kjøredressen?

MotoAirBag og Helite lager vester som skal og må brukes over kjøredressen. (MotoAirbag V4 kan også brukes som jakke, men det er også primært en vest.) AlpineStars Tech-Air er vester som du skal ha under kjøredressen. Dainese lager både dresser og jakker med innebygde airbager, og en vest som de sier kan brukes under eller over en jakke. De ulike in&motion-partnerne leverer også ulike typer systemer.

Skal du bruke airbag under en annen jakke eller ryggsekk, er det selvsagt viktig at det er nok plass til at den kan utvide seg. De fleste produsenter gir tydelige anvisninger.

Konklusjon – hvorfor MotoAirbag utmerker seg

Bennetts BikeSocials omfattende test viser tydelig at MotoAirbag M1 og V4 setter standarden for beskyttelse i dagens airbag‑marked.  De er de eneste systemene som både er EN 1621‑4 nivå 2‑sertifisert på bryst og rygg og har CRITT SRA 5/5 stjerner, og de gir betydelig større reduksjon av støtkraft enn konkurrentene.

Den mekaniske Fast Lock‑utløseren fungerer uten batterier og abonnement og har vist seg å være rask nok til å utløses på bare noen millimeter snortrekk. Kombinert med den beste beskyttelsen, komfort og design, enkelt skifte av patroner etter utløsing og et bredt størrelseutvalg gjør at MAB V4 og M1 fremheves som testens vinnere.

For norske motorsyklister betyr dette at de får et produkt med dokumentert ytelse fra uavhengig testlaboratorium, direkte fra en norsk importør / forhandler. Om du foretrekker en allsidig vest/jakke (V4) eller en mer diskrét vest (M1), tilbyr MotoAirbag et nivå av beskyttelse som for tiden er best i klassen. De mindre modellene vZero og City Airbag gir rimeligere alternativer for dem som kun trenger ryggbeskyttelse eller vil kombinere ryggsekk og airbag. Disse modellene bygger på den samme mekaniske utløsningen, og er et godt valg for pendlere og bykjørere.

Vanlige spørsmål om airbagvester

Kan jeg ta med Airbag på fly? Det er ikke så enkelt å gi et entydig svar, du må sjekke hva produsenten opplyser for din modell. Flere av de elektroniske vestene inneholder en argongasspatron med en liten sprengladning, som kanskje kan være vanskelig. De mekaniske vestene fra Helite og MotoAirBag bruker mer harmløse kullsyrepatroner, som de fleste flyselskaper aksepterer. MotoAirBag legger ved nødvendig dokumentasjon som du kan ta med og vise på flyplassen, med henvisning til IATA sitt regelverk. For sikkerhets skyld må du sjekke med flyselskapet ditt før du reiser.

MCmagasinet tok nettopp med seg to MotoAirbag-vester med reservepatroner på flyet fra Gardermoen til Tyrkia. På Norwegian sine nettsider sto det at det var greit, men at de måtte forhåndsgodkjenne dem. I innsjekkingen kastet de et raskt blikk på dem for å konstatere at de ikke var hjemmelagde (!). Bagasjen ble ikke merket på noe vis, og vi fikk vite at vi kunne velge om vi ville sende de i innsjekket bagasje eller ta de med inn på flyet. Vi tok de på oss, og i sikkerhetskontrollen kikket de bare raskt på reservepatronene i lommen.

Kan jeg sende airbagen? Dette blir litt det samme som å ta den med på flyet. Sjekk hvilken dokumentasjon og råd den enkelte produsent gir, og sjekk transportørens regler. MotoAirBag legger også her ved nødvendig dokumentasjon.

Kan jeg vaske airbagvesten? Igjen, så er svaret avhengig av hvilket produkt du ser på. For de mekaniske vestene er det ikke noe problem med hverken vask eller regn, men det kan være verre for de elektroniske. Følg produsentens anvisninger!


Annonse
Custom Text
Forrige artikkelSlutt på garanti, hva med service?