I dag starter Arendalsuka. Arrangementet der politikerne møter byråkrater, alle landets mer eller mindre nyttige interesseorganisasjoner og alle lobbyistene deres til en real runde bullshitbingo. Det er bærekraft, miljø, mangfold, integrering og alle de andre fine orda man må bruke for å få suge godt av Statens overfylte honningkrukke. Politikernes valgløfter kommer tettere enn fotoboksene på en vei bygd av de rødgrønne, og de med statsrådsbil slumser med lekkasjer fra det strengt hemmelige statsbudsjettet.
Og jommen er det ikke noe for oss motorsyklister også i år. Dessverre kan det ikke ubetinget kalles en gladsak, som avgiftslettelser eller annet gøy. Bakgrunnen er selvsagt de litt for mange ulykkene vi har hatt i sommer. Slikt får politikere til å «ville gjøre noe».
(I de ti første årene etter årtusenskiftet lå det på ca 27 døde på tung MC i snitt. Siden 2017 har det vært ca 15-16 per år, samtidig som vi har blitt mange flere på MC. Hittil i år er det vel rundt femten? Godt innenfor statistisk avvik på så små tall, men selvsagt altfor mange.)
Aller helst vil politikere gjøre noe som ikke koster dem penger. Flere kurs for å få lappen. Lavere fartsgrenser. Mer fotobokser. Høyere bøter. Periodisk kontroll. Ikke montere underskinner, feie grus, lappe hull, rydde siktlinjer, fjerne stolper og slikt som kan være med på å både hindre en ulykke eller sørge for at en ulykke får mindre konsekvenser. For det koster penger, og da må man visst si opp sykepleiere. (Havvind og batterifabrikker synes å være fredet.)

Men av og til er det en politiker som skjønner at nullvisjonen, denne herlig naive drømmen om null døde i trafikken, faktisk må koste litt penger også. Morten Stordalen i Fremskrittspartiet ser ut til å være en slik. Han lufter i alle fall tanken om at «kutting av merverdiavgift – «moms» – på sikkerhetsutstyr og MC-airbag er et viktig tiltak som bør vurderes.»
Stordalen vil bruke Arendalsuka til å sette søkelys på hvordan motorsyklister kan ivaretas bedre i norsk veipolitikk. Som stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet, medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité og partiets talsperson for MC og kjøretøy er han tett på temaet:
– Hvis man mener alvor med Nullvisjonen, må motorsykkel inkluderes i langt større grad når veier bygges, vedlikeholdes og utbedres. I alle andre sammenhenger hensyntas biler, busser og tungtransport i materialvalg, utforming, skilting og merking – men MC blir ofte glemt, sier han.
Stordalen peker på at stolper på autovern er en kjent dødsfelle for motorsyklister i utsatte svinger.
– På slike steder må det settes fortgang i montering av underskinner. Dette er et rimelig tiltak i den store sammenhengen – en dråpe i havet sammenlignet med kostnader til andre trafikksikkerhetstiltak, understreker Morten Stordalen. Han har selv kjørt motorsykkel i mange år og er også president i Løvebakken MC, som er Stortingets egen motorsykkelklubb. For tiden har han en Kawasaki Versys, 1000 kubikk. Han forteller også at han startet å bruke MC-airbag i fjor vår.
Dokumentert effekt av merking i vegbanen
Et tiltak Stordalen mener bør innføres umiddelbart, er merking i vegbanen i utsatte svinger for å hjelpe motorsyklister med riktig plassering. Her gjennomførte nylig Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, en studietur til Østerrike hvor blant annet Trygg Trafikk og Statens Vegvesen deltok.
– I Østerrike reduserte slike tiltak ulykkene med hele 80 prosent i testperioden. I Skottland var det ingen MC-ulykker med skader i risikosvingene som hadde denne merkingen mellom 2019 og 2023. Når vi ser slike resultater, er det ingen grunn til å vente i Norge, sier Stordalen.
Vil redusere kostnader på sikkerhetsutstyr
FrP-politikeren mener også at økonomiske insentiver kan bidra til økt sikkerhet.
– Vi bør vurdere tiltak som reduserer kostnader for kjøp av sikkerhetsutstyr, inkludert redusert merverdiavgift på airbag-vest og eventuelt også sikkerhetskurs for MC førere. Dette er et enkelt og rimelig grep som kan redde liv – og det er en langt bedre løsning enn å innføre stadig flere påbud og forbud, sier Stordalen.
Selv om man i mange år har hatt et slikt fritak for hjelmer og annet sikkerhetsutstyr i Storbritannia, vet nok Stordalen innerst inne at sjansen for å få dette forbi pengeknugerne i Finansdepartementet er nær null. Der i gården er de så redde for å uthule MVA-ordningen at det til og med ble blankt nei til å frita livsreddende kreftmedisiner for noen år siden. Stordalen velger derfor en så vag formulering, at det neppe kan kalles et valgløfte. Men miraklenes tid er jo ikke over, noen fikk til fritak på dyre elbiler…
Motorsykkelpolitisk debatt i Arendal
Som en oppvarming til den store Samferdselsdebatten klokken 19:00 mandag, inviterer Motorsykkelimportørenes forening, MCF, til debatt en time før:
– MC er et populært og effektivt kjøretøy – og moderne mobilitetsløsning – men vi trenger bedre veisikring og merking av veiene i Norge, med fokus på motorsyklistens behov. Videre mener MCF at det bør skapes en samordnet holdingskampanje sammen med Statens Vegvesen om bruk av airbag på MC, heter det i programmet.
Airbag-vest synes å bli det mest sentrale temaet på dette møtet. Yngvild H. Tellmann, som er overbevist om at airbagvesten reddet henne fra alvorlige skader tidligere i år, skal bl.a. fortelle om sin ulykke.
Er det rett fokus?
Begge oss i redaksjonen kjører med airbagvest (takk til Bjørn Richard Johansen for bilde), og vi er sikre på at det om få år vil være like selvsagt å bruke som ryggskinne er i dag. Jeg er selvsagt positiv til alt som kan bidra til økt brukt av dette og annet sikkerhetsutstyr, men jeg er allikevel skeptisk til dette fokuset på Arendalsuken.
For det første: det er knapt noen vanlige (MC-)folk som følger med på det som foregår der nede. For det andre, kan dette fort ende opp med tanker om et påbud i hodet på byråkrater og politikere.
Jeg har blitt så gammel og kynisk, at jeg tør påstå at politikere aldri kommer opp med egne idéer. De plantes av noen med interesser! (Det samme gjelder journalister og omtrent alt du leser i pressen.) I det siste har det poppet opp innspill og artikler her og der om airbagvester. Det er nesten så det føles som en kampanje. Da blir jeg skeptisk.
Spansk påbud?
En mye referert sak, er påstanden om at Spania har vedtatt et påbud. La oss avlive den, her og nå!
FEMA, den europeiske MC-organisasjonen hvor blant annet NMCU er med, skriver dette på sin Facebookside (oversatt til norsk av ChatGPT):
De siste ukene har flere medier meldt at Spanias trafikkmyndighet, DGT, planlegger å gjøre MC-airbager obligatoriske innen 2026, og at lignende tiltak allerede finnes i land som Frankrike og Italia. Dette er IKKE sant.
Vår spanske medlemsorganisasjon, ANM – Asociación Nacional de Motoristas, har bekreftet at det ikke finnes noe slikt påbud – verken i Spania eller i noe annet EU-land, inkludert Frankrike og Italia.
Fakta: Tilbake i 2021 inneholdt et utkast til revidert spansk trafikkreglement et forslag om å gjøre airbagvester eller -jakker obligatoriske for motorsyklister. ANM og PMSV, som representerer over 600 000 førere, motsatte seg dette sterkt. Deres holdning: Airbager er en verdifull sikkerhetsinnovasjon, men de bør oppmuntres til bruk – ikke påbys.
I Spania selges det for tiden bare 3 500 enheter i året, mens det finnes over 6 millioner førere. Et slikt påbud ville skapt mangel på produkter og prisøkninger, noe som ytterligere ville begrenset tilgangen. DGT trakk derfor forslaget tilbake og gikk med på å ikke ta det opp igjen før utstyret er både rimelig og utbredt.
I juli 2024 leverte ANM inn merknader til det nyeste utkastet til veitrafikkloven (som skal vedtas innen begynnelsen av 2026). De har gjennomgått hele utkastet og bekrefter: det finnes ingen bestemmelse som gjør airbag obligatorisk for individuelle motorsyklister. I Spania er airbag i dag kun påbudt ved opplæring på kjøreskoler. ANM kontaktet DGT-ledelsen direkte. Svaret? Ryktene er «helt falske».
FEMA støtter ANM og PMSVs arbeid for å gjøre airbager mer tilgjengelige, inkludert kampanjen deres for å fjerne merverdiavgift på sertifiserte airbagvester. DGT støtter ideen, men den endelige avgjørelsen ligger hos finansdepartementet.
FEMAs standpunkt er klart: Vi mener airbager er en viktig sikkerhetsinnovasjon – forutsatt at de er sertifiserte og av høy kvalitet (pass opp for billige, uverifiserte importvarer) – men vi støtter ikke å gjøre dem obligatoriske. Førernes sikkerhet bør fremmes gjennom opplæring og tilgjengelighet, ikke påbud i lovverket.
Jeg håper at jeg er urettferdig og tar feil nå, og at det er et genuint ønske om å bidra til færre drepte og hardt skadde som ligger bak den siste tids engasjement, men kan det være slik at det er bransjeaktører som tenker: MVA-fritak er fint, da selger vi mer, men hva om vi kan få til et påbud? Da kan vi selge airbagvester for en milliard eller to til et par hundre tusen norske MC-førere. Politikerne kan si at de har gjort noe, og det blir færre skadde og drepte. Alle vinner.
Følg debatten
Diskusjonen skal streames på Vimeo, så jeg får kanskje svar når jeg hører hvilken retning den tar? Jeg håper at MCF gjør ANMs argumenter og syn til sine.
Program og informasjon:
- Motorsykkelpolitisk debatt mandag 11.8 kl 18:00 – 19:00
- Den store samferdselsdebatten mandag 11.8 kl 19:00 – 20:00
Oppdatering etter debatten
Debatten ble omtrent som forventet:
- Vegvesenet synes ikke det er noen vits i å bruke penger på underskinner osv, for de vil heller at man skal unngå ulykken. (Så hvorfor bruker de penger på autovern?) Fokus må være på førerens adferd og kompetanse. Men er med på å teste ut litt veimaling, men påpeker at det stort sett er opp til fykeskommunene å male. (Hvorfor ikke bare basere seg på Østerrikes erfaringer og male i vei?)
- Kjørelæreren synes at det må være mer kurs.
- Statssekretæren fra Samferdsel mente vel egentlig ikke så mye, annet enn at han synes kanskje det er for galt at han som ikke har kjørt MC siden han tok lappen som 18-åring skal kunne sette seg på en sykkel uten opplæring og annet utstyr enn hjelm.
- UP-sjefen vil beslaglegge kjøretøy, ha slutt på varsling av kontroller og ha 18-årsgrense på lett MC.
- Importørene vil at alle skal kjøpe airbagvester, helt frivillig.
- Senterpartiets mann vil ikke ha høyere aldersgrenser, men er med på å inndra kjøretøy.
- Stordalen, FrP, vil ha momsfritak på airbagvester. Dessuten kunne han fortelle at han hadde akseptert manglende norsk leverandør som unnskyldning for å ikke kjøpe underskinner. (Et offentlig anbud hadde selvsagt løst problemet, det finnes nok av slike produsenter i Europa.)
- Ordstyrer, med fortid i Finansdepartementet, sier at det kan han bare glemme. Men lanserer tanken om påbud tidlig i debatten.
Ingen overraskelser der altså, dette sammendraget kunne jeg nok ha skrevet på forhånd. Og neste år har vi den samme praten, uten at noe har skjedd. Annet enn at SafeDrive kanskje har blitt forbudt, så UP kan ta enda flere som foretar en rask og sikker forbikjøring på den ene åpne sletta i mils omkrets. Gjerne på vei ut av en 60-sone.