Ny adventure-helm fra BMW

BMW Motorrad har lansert en ny kombinasjon av hjelm og intercom, som ved første øyekast ser ut til å tikke av alt på ønskelista til den moderne eventyrføreren: Lav vekt, høy komfort, gjennomført integrasjon – og naturligvis, det karakteristiske GS-navnet på siden. Men, som så ofte med BMW Motorrad, følger det også med en viss grad av innesperring i merkets eget økosystem. Spørsmålet er om pakken faktisk er verdt prisen – ikke bare i kroner, men i fleksibilitet.

Den nye GS Rallye Carbon-hjelmen er i stor grad en videreutvikling av eksisterende BMW-hjelmer i adventuresegmentet – men denne gangen med karbonfiber og aramid i skallet, ny MIPS-innmat for å redusere rotasjonskrefter ved fall, og et visir/solskjerm-oppsett for både asfalt og grus.

Takket være hjelmskallet i en karbon-/aramidfiberblanding (M-Forge™ Carbon), er hjelmen svært lett samtidig som den gir svært god støtabsorpsjon og optimal sikkerhet. Med to skallstørrelser er hjelmen kun så stor som nødvendig.

Multi Directional Impact Protection System (MIPS Integra TX®) reduserer rotasjonsbevegelsen i hodet ved støt, og minsker dermed risikoen for hodeskader. Ved en ulykke gjør Pull-Rescue-systemet det mulig å fjerne kinnputene uten å ta av hjelmen.

For maksimal funksjonalitet og komfort er innerfôret laget av førsteklasses materialer, og hjelmen har et effektivt ventilasjonssystem med topplufting med insektbeskyttelse og hakeventilasjon med støvfilter. En avtakbar klaff gir bedre luftgjennomstrømning på varme dager og ved offroad-kjøring. Andre praktiske detaljer er den avtakbare og trinnløst skyggen med sidefeste og selvlåsende mekanisme, samt et trinnløst justerbart innvendig solvisir.

Et spesialutviklet visirsystem med Quick Release sørger for raskt og enkelt bytte av visir. I tillegg har den nye hjelmen fått en egen visirposisjon for bykjøring.

Som standard leveres hjelmen med klart visir og Pinlock 120® antidugginnlegg, men det finnes hele fire ulike farge- og toningsalternativer: oransje, blå speil, sølv speil, og sotet, også disse Pinlock-klare. Alle visirene er ripebestandige.

COM P1 GS – sømløs teknologi med begrenset frihet

Stadig flere av oss velger å ha interkom i hjelmen, for musikk, telefon og kommunikasjon med passasjer eller de man kjører sammen med. ConnectedRide COM P1 GS er i utgangspunktet en fin teknisk løsning. All elektronikk er skjult – mikrofon, høyttalere, antenner og kontrollenhet er integrert i hjelmens design, helt eksterne bokser eller dinglende kabler.

Systemet har både Bluetooth og Mesh 2.0, støtter samtaler med flere deltakere (så lenge de bruker kompatibelt utstyr), og har god lyd, effektiv støydemping og enkel betjening med hansker.

ECE 22.06 – et farvel til ettermontert intercom?

En integrert løsning gir ikke bare lavere støy, bedre komfort og et ryddigere uttrykk, men er også sikrere. Det er mye som tyder på at Michael Schumacher sin skiulykke ble så alvorlig på grunn av GoPro-kameraet han hadde på hjelmen. Dette er nok en del av bakteppet for den nye hjelmgodkjenningsstandarden ECE 22.06, som nå er i ferd med å erstatte den gamle 22.05 i hele Europa. Denne standarden stiller langt strengere krav til både støtabsorbering, rotasjonskrefter og testregime – men den har også en konsekvens som mange motorsyklister overser: Ettermontert utstyr, som for eksempel kameraer eller intercom-bokser med feste på siden av hjelmen, kan i praksis gjøre at hjelmen ikke lenger er godkjent! Og havner man i en alvorlig ulykke uten godkjent hjelm, kan det fort skje at forsikringsselskapet ditt blir ekstra vanskelig å ha med å gjøre.

Standarden krever at hjelmen testes i den tilstanden den selges, og at enhver endring som kan påvirke hvordan hjelmen deformeres i et fall, må inngå i godkjenningen. Det betyr at produsenter som Schuberth og BMW – som tilbyr integrerte kommunikasjonsløsninger – har begynt å bygge hjelmer med spesifikke lommer og kanaler for intercom, testet og godkjent som en helhet.

For forbrukeren innebærer dette et reelt veivalg: Enten velger du en hjelm med forhåndsdefinert løsning og får trygghet for at alt er godkjent – eller så risikerer du altså i verste fall at en ettermontert enhet både kan svekke hjelmens beskyttelse og gjøre den juridisk ugyldig, særlig ved alvorlige uhell.

I praksis betyr nok det også at de gamle intercom-«klossene» som har vært klipset fast på utsiden av hjelmen i årevis, er på vei ut. Ikke nødvendigvis fordi de er teknisk dårlige – men fordi regelverket ikke lenger gir rom for dem. Det blir dermed enda vanskeligere å velge riktig hjelm.

Proprietært som strategi – igjen

For nå kommer begrensningene. Og de er betydelige.

BMWs Mesh-løsning fungerer nemlig ikke med Cardo, og kun i svært begrenset grad med andre Sena-produkter. Det betyr at du og kameraten din må ha samme utstyr – og helst samme generasjon – hvis dere vil snakke sammen på tur.

Bluetooth-intercom fungerer, men da kun én-til-én, og ofte med dårligere lyd og ustabil tilkobling. Dette er ikke BMWs skyld alene, men problemet forsterkes av at COM P1 GS ikke kan byttes ut. Du er låst til systemet. I praksis gjør det hjelmen ubrukelig for dem som ønsker å bruke sitt eksisterende Cardo- eller Sena-oppsett.

Dette er ikke første gang BMW velger en løsning som teknisk sett er god, men som krever at kunden overgir seg til merkets egen teknologiplattform. Vi har sett det før – med BMW Navigator GPS-er, med lukkede TFT-integrasjoner, og med tilbehør som ofte bare fungerer i BMWs verden. Vi kan til en viss grad forstå forretningsideen bak en lukket infotainmentløsning (navigasjon, musikk, osv), selv om erfaringene fra bilverdenen burde få BMW Motorrad til å forstå at kundene vil ha valgfrihet og en bedre brukeropplevelse enn det bil- og MC-folk klarer å ta frem. (Undersøkelser i USA viser at et flertall av kundene ikke vil kjøpe en bil som ikke har Apple CarPlay.) Men en intercom har som sin hovedoppgave å kommunisere med andre, det ligger i begrepet! Det er ille nok at ikke Sena, Cardo og de andre kan klare å enes om en standard, om ikke BMW skal lage sin egen i tillegg!

Spørsmålet er om en slik lukket verden tjener kunden – eller bare BMW selv. For den som kjøper seg en ny GS og ønsker «det originale», er COM P1 GS og Rallye-hjelmen en elegant løsning. Men for alle andre? Et stengt system med høy inngangsbillett og lav fleksibilitet.

Alternativer finnes – og de blir stadig bedre

Schuberth, som ironisk nok produserer mange av BMWs hjelmer, tilbyr nå modeller med ferdig klargjort plass for både Sena og Cardo – altså god valgfrihet. Du kan kjøpe én hjelm og velge intercom etter behov, og du kan oppgradere senere uten å måtte kassere hele hjelmen.

Det burde BMW også tilby. For selv om de bygger kvalitet, vet vi at behov og teknologi utvikler seg. Hjelmen du bruker i dag, trenger ikke være intercom-løsningen du foretrekker i morgen.

I en verden der mobil datakommunikasjon i praksis er gratis, er også mobiltelefonen et alternativ. Bare sett opp en gruppesamtale i WhatsApp for eksempel, elle bruk en «walkie-talkie»-app. Da trenger du ikke en dyr intercom heller, bare et par ørepropper.

Oppsummert

BMW GS Rallye Carbon og COM P1 GS er en imponerende duo – på BMWs premisser. Design, komfort og teknologi er blant det beste som tilbys i segmentet, så lenge du aksepterer pakken slik den kommer. Men for den som ønsker fleksibilitet, eller allerede er investert i annet interkomutstyr, føles løsningen mer som et lukket system enn en åpen invitasjon til eventyr.

BMW viser igjen at de kan levere på teknikk og brukeropplevelse – men de gjør det helst alene. Som kunde bør du vurdere om det passer dine behov, eller om det er du – og ikke bare hjelmen – som mister forbindelsen.

Annonse
Custom Text
Forrige artikkelBajaj overtar KTM, Husqvarna og GasGas
Neste artikkelGlaskogen