Som vi spådde i januar, ble Bajaj Auto redningen for KTM. Det indiske selskapet eier allerede 49,9 % av Pierer Mobility, morselskapet til KTM, Husqvarna og GasGas. For noen dager siden ble det klart at Bajaj overtar de resterende 50,1 % fra Pierer Industrie AG.
Det er store penger inderne har hostet opp, totalt nesten ti milliarder kroner (800 millioner euro)! De har lagt 200 millioner på bordet for å få i gang produksjonen igjen, og så har de gitt Pierer Mobility to lån på til sammen 600 millioner euro til å gjøre opp med kreditorene. De må på sin side nøye seg med å få 30% av pengene sine. Til sammen må de altså svelge tap på svimlende 16,8 milliarder kroner!
Etter dette er Stefan Pierer ferdig i KTM, Husqvarna og GasGas. I løpet av juni vil han være helt ute.
Hva dette betyr for fremtiden til KTM og søstermerkene gjenstår å se. Bajaj produserer allerede konsernets modeller under 400 kubikk, som KTM 390 Adventure og Husqvarna Vitpilen og Svartpilen 401. Det er vel ikke usannsynlig at vi vil se en gradvis flytting av produksjonen til India. Vil fabrikken i Østerrike etterhvert reduseres til et utviklingssenter? Selskapene har også en enorm produktportefølje, med tildels store overlapp. Dette er kostbart, både for selskapet og forhandlerapparatet. Jeg vil tro at det blir en sanering.
Det er også usikkert hva som vil skje med KTMs joint venture med CFMOTO, som produserer motorsykler i 790–950 kubikk-segmentet. De siste årene har KTM hatt ansvaret for distribusjonen av CFMOTOs motorsykler i Europa, men i april kunngjorde KTM at denne distribusjonsavtalen avsluttes 1. juni.
(Foto: KTM)